"Saya Tak Buang Dia Tapi Mendoakan Dia Bertahun-tahun Lamanya'

"Saya Tak Buang Dia Tapi Mendoakan Dia Bertahun-tahun Lamanya'



Gara-gara mimpi hari kiamat seorang gangster dari negara jiran yang dikenali dengan nama 'Abang Long Fadhil' atau nama sebenarnya Muhd Fadhil, 29 kini memilih untuk kembali ke jalan ALLAH SWT.

Video tentang cerita ini yang dikongsi dalam satu rakaman ceramah yang berlangsung di Masjid Jamiul Jalal Wal Kamal, Pajak Song, Kepala Batas, Pulau Pinang menjadi viral di media sosial beberapa hari lalu.
Dalam ceramah itu beliau menceritakan pengalaman hidupnya semasa bergelar gangster untuk dijadikan pengajaran kepada umat Islam yang lain.

Detik keinsafan Fadhil adalah perkongsian yang paling menarik dan menyentuh hati. Dalam peristiwa pada tahun 2014 itu, ujarnya selepas bermimpi kiamat  hampir sebulan dia tidak keluar dari rumah.

"Saya takut mati. Satu hari kawan telefon tanya nak pergi masjid atau tak. Ketika itu saya tersentak sebab kalau saya keluar rumah saya mati dan kalau saya tidak keluar rumah, saya pasti mati.

“Tapi seminggu, dua minggu saya pergi masjid, bertemu jemaah tabligh dan mula berhijrah. Namun masih belum lagi mencari ALLAH dengan sempurna. Selepas genap 40 hari bersama mereka, saya benar-benar yakin keesaan ALLAH SWT itu,” katanya melalui rakaman video yang disiarkan Ar-Rahman TV.

Dalam ceramah yang sama, turut diundang adalah ibu kepada Fadhil. Bersama tangisan beliau bercerita tentang keadaan anaknya sewaktu menjadi gangster dan apa yang dilakukan sehingga anaknya boleh berubah.

"Saya melahirkan dia, membesarkan dia. Dia anak yang paling baik sekali. Saya tak menyangka dia akan berubah kerana berkawan. Tapi saya sebagai ibu tetap mendoakan dia, saya tetap tak kecewa. Saya tak buang dia.

"Pernah saudara-saudara, keluarga saya tanya kenapa anak kau macam gini? Satu hari nanti anak kau akan pijak kepala kau.

"Saya jawab tak semua pisang setandan tu busuk. Kalau busuk sekali pun sebagai ibu kita kena mendidik, kena jaga bukan membuang. Itu adalah anak yang diamanahkan untuk kita.

"Ini semua cubaan ALLAH untuk melihat keimanan, ketakwaan kita pada Dia. Kadang-kadang selepas kita dapat atasi cubaan, nanti ALLAH turunkan lagi cubaan tapi kita tidak boleh putus asa.

"Yang menentukan adalah ALLAH, hidayah adalah milik ALLAH, kita hanya mendoakan yang terbaik untuk dia. Bukan menyumpah, mengata dan mendoakan yang tidak baik tapi kita mendoakan yang terbaik untuk dia.

"Insya-Allah ALLAH akan kabulkan, tapi ia tak secepat itu. Kita kena lalui macam macam rintangan bertahun-tahun, kadang kadang kita menangis dengan ALLAH. Tapi kata ALLAH mintaklah kepada Dia.

"Dan ALLAH juga takkan jawab pada masa itu juga, makan tahun. Tapi sekarang tengok dengan kuasa ALLAH, Dia dah beri jawapan pada saya. Saya rasa aman sejahtera. Amin," ujarnya sebak.
http://support.karangkraf.com/editorial/vk/TAHUN%202016/Mei/16/6.jpg
Dipandang Seolah-olah Tak Tahu Jaga Anak

Beliau turut mengakui anak bergelar gangster menyebabkan dia sebagai ibu turut terpalit dengan pandangan negatif orang sekeliling termasuk ahli keluarga dan saudara mara. Namun sekali lagi beliau tidak pernah berputus asa mendoakan agar anaknya berubah.

"Pandangan orang kepada anak saya buruk, lebih lebih lagi kepada saya. Seolah-olah saya tak tahu jaga anak. Saya dah bimbing anak saya, dah beri tunjuk ajar tapi dia dapat semua ini melalui kawan.

"Dia anak yang mendengar cakap, dia tak terus hanyut. Sebagai seorang ibu saya mendoakan yang terbaik. Tak boleh putus asa.  Sekarang tengok kuasa ALLAH. Dia telah membuka pintu hati anak saya untuk bertaubat dan kembali ke jalan yang lurus," luahnya.

Terdahulu, dalam nada sayu Fadhil mengakui telah banyak melukakan hati ibunya dan jalan baharu dipilihnya itu selain demi ALLAH, ia juga demi untuk menggembirakan si ibu.

Semoga kita mendapat pengajaran daripada kisah Abang Long Fadhil in


____________________________________________________________

Liability insurance is an important aspect of an insurance policy as it will help to protect the business from various losses. For example, claims could be made against personal injury or property damage caused by employees, products or services.
Business crime insurance is vital to have some protection in the case of forgery, theft, fraud or robbery. Such criminal activity can have a devastating impact on a business, and such crimes (especially online fraud) have become much more prevalent in the last five years, as the majority of businesses have an online component.
Cargo and transportation features should be included if the business is involved in any type of haulage of goods. This will cover against goods that are lost or damaged during transportation (whether delivering or receiving goods).
Workers compensation insurance should be a key component of a business insurance policy. This will ensure that the medical needs of the employees are met, should they go through an accident or disease. It will aid them in a quicker return to work where possible, while also protecting the business from potential lawsuits from current or past employees.
When comparing insurance providers and premiums in Denver, look for the reputation and experience of the insurer as well as the speed of payout. It is also important to know the speed at which the claim will be handled, as this could drag the business into financial difficulties.
Comprehensive insurance for your business is vital in the current economic climate to protect the organization and employees. However, each business has very specific needs, and they can vary from one year to the next. For this reason, an annual review of the insurance coverage is highly recommended to fully cover the business assets. In this sense, an insurance agent in Denver is very useful and can save a business money in the long term.





0 Response to ""Saya Tak Buang Dia Tapi Mendoakan Dia Bertahun-tahun Lamanya'"

Post a Comment