'Jenazahnya Pelahan-lahan Bertukar Jadi Hitam Dan Selepas itu.........' Kongsi Seorang Ustaz Yang Bakal Buat Kita INSAF !!!

'Jenazahnya Pelahan-lahan Bertukar Jadi Hitam Dan Selepas itu.........' Kongsi Seorang Ustaz Yang Bakal Buat Kita INSAF !!!

'Jenazahnya Pelahan-lahan Bertukar Jadi Hitam Dan Selepas itu.........' Kongsi Seorang Ustaz Yang Bakal Buat Kita INSAF !!!
‘Jenazahnya Pelahan-lahan Bertukar Jadi Hitam Dan Selepas itu………’ Kongsi Seorang Ustaz Yang Bakal Buat Kita INSAF !!!Terpanggil di hati saya untuk berkongsi satu pengalaman sepanjang menguruskan jenazah. Mohon ampun dan maaf, bukanlah berniat untuk mengaibkan sesiapa malah lebih kepada iktibar dan pengajaran buat kita yang masih hidup agar tidak melakukan dosa dan sesuatu yang dilarang Allah kerana balasannya Allah bayar tunai ketika di dunia lagi. Nauzubillah.
13227014_1081274915248781_4430074104791479648_n
Berlaku di sebuah hospital, saya disambut oleh waris arwah iaitu ibunya yang ingin menyampaikan sesuatu kepada saya. Ada sedikit debaran di hati saya, namun demi tugas saya perlu melaksanakan tanggungjawab ini sehingga selesai.
Menurut ibu arwah, jenazah anaknya telah menukar jantina dari lelaki kepada perempuan.
InshaAllah sebelum saya cerita kisahnya, saya akan berikan sedikit penjelasan bagaimana menguruskan jenazah seorang lelaki atau perempua muslim yang telah menjalani pembedahan penukaran jantina dan siapa yang patut melaksanakan pengurusan jenazahnya.
Bagi menguruskan jenazah seorang lelaki atau perempuan muslim yang menukar jantina, jenazah tersebut hendaklah diuruskan mengikut jantina asal dan diuruskan oleh warisnya atau pihak berkuasa agama.
Setelah saya memberi keterangan terperinci kepada ibunya, saya terus masuk ke bilik pengurusan jenazah untuk memandikan dan mengkafankan jenazah. Saya dibantu oleh tiga waris jenazah, ibu dan 2 orang abangnya. Tiga waris jenazah ini sahaja yang ada. Yang lain hampir 30 orang sahabat jenazah kesemuanya sepertinya.
Sebelum saya memandikan jenazah, seperti biasa saya akan membentangkan kain utnuk dikafankan siap-siap agar memudahkan kerja saya.
Setelah selesai, saya mengangkat jenazah ke tempat mandi. Saya tutup pakai kain kafan dan buka pakaiannya. Alhamdulillah, putih kulitnya namun pelahan-lahan keseluruhan tubuh badan jenazah mula menjadi hitam. Sikit demi sedikit,ibu dan abang arwah mula perasan. Ibu arwah tidak dapat berkata apa-apa, seolah-olah sudah tahu apa yang akan terjadi. Mengalir air mata ibu arwah sehingga saya sendiri pun mengalirkan air mata.
Saya memulakan mandi jenazah dengan istinjak (buang najis). Ketika saya istinjak jenazah itu, najisnya cukup banyak sehingga saya berhenti kerana saya rasa sudah terlalu lama saya istinjak, tetapi najisnya tak berhenti keluar.
Saya terus menyucikan jenazah seperti biasa. Saya lihat air yang mengalir kekuningan keluar dari tubuh jenazah. Lebih menyedihkan, keluar dari kemaluannya nanah bercampur darah dan juga ulat. Selama itu jugalah mulut saya tidak berhenti memohon doa agar Allah swt meringankan azab arwah dan memudahkan urusan ke atas arwah agar dapat saya menguruskannya dengan sempurna yang mungkin.
Pelahan-lahan saya memasukkan kapas ke dalam kemaluan jenazah dengan tujuan memberhentikan pengaliran darah tadi. Ibu jenazah yang mulanya nak membantu saya untuk memandikan jenazah anaknya tadi pengsan kerana melihat kejadian itu. Saya terus memandikan jenazah anaknya. Selesai saya mandikan dan wudukan jenazah, saya tutup keseluruhan tubuh jenazah dengan kain kafan sebelum saya jiruskan dengan air sembilan.
Sedikit penerangan, air sembilan ini adalah air yang dicampurkan dengan air kapor barus, air kayu cendana dan air sintok. Air ini untuk mewangikan jenazah.
Setelah selesai menjiruskan air sembilan tadi, saya buka kain kafan tadi. Sekali lagi Allah menunjukkan kekuasaanNya. Jenazah kelihatan sangat reput, buah dada palsunya mengecut.
Selesai saya mandikan dan kafankan jenazah tadi, saya jemput kesemua sahabat-sahabatnya tadi untuk duduk di depan jenazah. Saya mengambil peluang itu untuk memberikan sedikit tazkirah dan hampir kesemuanya menangis. Apa yang menyedihkan saya, tidak sampai beberapa minit jenazah diangkat ke dalam van jenazah, sahat-sahabat jenazah tadi bergelak ketawa di tepi van jenazah itu. Tak tahulah saya apa yang mereka sembangkan. Allah hu akhbar!
Doa saya mudahan Allah membuka hidayah agar mereka berubah dan mudahan Allah membuka hidayah agar mereka berubah dan mudahan Allah mengampunkan dosa saya dan arwah sepanjang proses pengurusan bermula sehinggalah selesai.
Sekali lagi saya memohon maaf, bukan niat saya untuk mengaibkan sesiapa. Lebih kepada memberikan iktibar dan pengajaran untuk saya sendiri dan kita semua.
Pertukaran jantina dari lelaki kepada perempuan atau sebaliknya, melalui pembedahan adalah haram di segi syara’ berdasarkan Al-Quran dan dipandukan Hadis.
Allah mencipta manusia dengan sebaik-baik kejadian berbanding dengan makhluk yang lain.
Firman ALLAH yang bermaksud :-
” Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dengan sebaik-baik bentuk “.
( Surah AT-Tiin ayat 4 )
Daripada Ibnu Abbas R.A. bahawa ( Maksudnya ) :-
” Rasulullah melaknat kaum lelaki yang menyerupai atau berlagak seperti wanita dan kaum wanita yang menyerupai atau berlagak seperti lelaki “.
( Hadis Riwayat AL-Bukhari )
Daripada Abu Hurairah R.A. beliau berkata ( Maksudnya ) :-
“Rasulullah melaknat lelaki yang memakai pakaian wanita dan wanita yang memakai pakaian lelaki”. ( Hadis Riwayat Abu Daud )
Wahai saudara-saudara seislamku, ini pengalaman yang saya lalui sendiri. Janji Allah itu benar saudara-saudaraku. Ambillah pengajaran dan iktibar daripada pengalaman saya ini. Janganlah kami ragu-ragu lagi dengan janji Allah. Selagi kita masih bernafas, kita masih lagi sempat untuk bertaubat kepadaNya.


____________________________________________________________

Liability insurance is an important aspect of an insurance policy as it will help to protect the business from various losses. For example, claims could be made against personal injury or property damage caused by employees, products or services.
Business crime insurance is vital to have some protection in the case of forgery, theft, fraud or robbery. Such criminal activity can have a devastating impact on a business, and such crimes (especially online fraud) have become much more prevalent in the last five years, as the majority of businesses have an online component.
Cargo and transportation features should be included if the business is involved in any type of haulage of goods. This will cover against goods that are lost or damaged during transportation (whether delivering or receiving goods).
Workers compensation insurance should be a key component of a business insurance policy. This will ensure that the medical needs of the employees are met, should they go through an accident or disease. It will aid them in a quicker return to work where possible, while also protecting the business from potential lawsuits from current or past employees.
When comparing insurance providers and premiums in Denver, look for the reputation and experience of the insurer as well as the speed of payout. It is also important to know the speed at which the claim will be handled, as this could drag the business into financial difficulties.
Comprehensive insurance for your business is vital in the current economic climate to protect the organization and employees. However, each business has very specific needs, and they can vary from one year to the next. For this reason, an annual review of the insurance coverage is highly recommended to fully cover the business assets. In this sense, an insurance agent in Denver is very useful and can save a business money in the long term.

0 Response to "'Jenazahnya Pelahan-lahan Bertukar Jadi Hitam Dan Selepas itu.........' Kongsi Seorang Ustaz Yang Bakal Buat Kita INSAF !!!"

Post a Comment