Pergh !! Cara Simpan Sebulan 1000 Bagi mereka yang bergaji Bawah dari RM1650.. Begini rupanya yang orang tak pernah tahu .. Itu Sebulan 1000.. kalau bergai 3000 ke atas guna cara ini agak-agak berapa yang korang boleh simpan ?? tak pernah terfikir beb ..

Pergh !! Cara Simpan Sebulan 1000 Bagi mereka yang bergaji Bawah dari RM1650.. Begini rupanya yang orang tak pernah tahu ..

Ramai dikalangan kita yang tak tahu cara yang betul untuk menguruskan wang. Dengan gaji basic RM1650, Mokmok berjaya menyimpan wang serta buat sikit pelaburan dalam i-ASB.
Kami harap dengan perkongsian tentang pengurusan wang daripada Mokmok ini dapat membantu anda memulakan simpanan sendiri. Mulakan saving dari sekarang. Simpan sikit-sikit, lama-lama jadi bukit!
Gaji Basic RM1,650 Ke Bawah Boleh Simpan RM1000 Setiap Bulan.
Assalamualaikum. Aku nak cerita tentang pengurusan kewangan aku.
Aku kerja biasa-biasa saja. Gaji basic RM 1650. Tu pun baru naik bln lps. Ada degree, tapi gaji halus je. Huhuhu maklumlah cgpa x tinggi, dulu belajar main2, padanlah dgn muka. So, adik2, belajarlah sungguh2 dan yg paling penting soft skills.
Selain basic salary, adalah OT dan rewards. Campur2 semua lps tolak EPF n socso, lbh kurang 1800++.
aku bertuah sebab tak perlu keluarkan duit untuk menyewa rumah, sbb ada rumah peninggalan abah di kl. Tinggallah aku bersama2 mama dan abang. Masing2 keluarkan duit utk bayar bil2 dan barang dapur. Aku masih lagi bujang dan tak ada sebarang komitmen. Bulan2, aku menyimpan RM 1000.
Aku punya target tiap-tiap bulan, mesti simpan RM1000. Ikutlah kemampuan korang.
Aku kerja naik moto je, parking RM 1 je hari2. Lunch selalunya beli tepi jalan pagi2, dalam RM 3++. Kalau rajin bawa bekal. Dulu aku rajin, sekarang malas skit. Huhuhu minyak moto RM 5 utk 3-4 hari. Sekarang ni naik public transport lagi mahal dari motor. Aku pernah kira, dari rumah ke tmpt kerja aku, pergi n balik memerlukan RM 12. Gila mahal. Naik motor mmg kurang selamat, tapi ikthiar je la. Niat baik nak g kerja n baca doa minta dilindungi dari malapetaka.
Cara aku simpan duit.
1. Gaji – saving = belanja.
2. Dari belanja tu, tolak semua keperluan bulanan, cth bajet utk minyak RM 40/bulan, duit parking, bil, duit utk mama, top up, sedekah etc.
Lepas dah tolak semua tu, barulah duit digunakan utk enjoy. Selalunya, lps dah tolak semua kat atas tu, adalah baki dalam RM 300- 400. Tgk nasib, ada byk OT, byklah duit baki.
3. Menyimpan saja xbagus. Sepatutnya laburkan duit. So, dah setahun lebih aku menyimpan dan konfiden aku boleh displin, aku pilih utk buat loan i-ASB. Aku target nak buat selama 3-5 tahun, pastu cancel, dapat sikit duit, blh buat modal nak beli rumah. Loan yg aku buat cumalah Rm 100k. Aku buat dua sijil. Bahagi jadi RM 50k. In case ada masalah kewangan in the future, aku boleh cancel satu sijil. bulan2 cuma RM 550.
4. So, aku masih ada baki RM 450. Aku pun decide nak amik Takaful. Amik yang padan dgn diri sendiri. Rm150 bulan2 pun dah cukup. Sediakan payung sblm hujan.
5.Selebihnya bolehlah simpan. Utk motor rosak ke, sakit demam ke, HP rosak, utk raya, g melancong/umrah etc.
**korang buatlah ikut kemampuan,gaji, dan komitmen. Mulakan saving skit2. Lama2 jadi bukit. 



____________________________________________________________

Liability insurance is an important aspect of an insurance policy as it will help to protect the business from various losses. For example, claims could be made against personal injury or property damage caused by employees, products or services.
Business crime insurance is vital to have some protection in the case of forgery, theft, fraud or robbery. Such criminal activity can have a devastating impact on a business, and such crimes (especially online fraud) have become much more prevalent in the last five years, as the majority of businesses have an online component.
Cargo and transportation features should be included if the business is involved in any type of haulage of goods. This will cover against goods that are lost or damaged during transportation (whether delivering or receiving goods).
Workers compensation insurance should be a key component of a business insurance policy. This will ensure that the medical needs of the employees are met, should they go through an accident or disease. It will aid them in a quicker return to work where possible, while also protecting the business from potential lawsuits from current or past employees.
When comparing insurance providers and premiums in Denver, look for the reputation and experience of the insurer as well as the speed of payout. It is also important to know the speed at which the claim will be handled, as this could drag the business into financial difficulties.
Comprehensive insurance for your business is vital in the current economic climate to protect the organization and employees. However, each business has very specific needs, and they can vary from one year to the next. For this reason, an annual review of the insurance coverage is highly recommended to fully cover the business assets. In this sense, an insurance agent in Denver is very useful and can save a business money in the long term.

1 Response to "Pergh !! Cara Simpan Sebulan 1000 Bagi mereka yang bergaji Bawah dari RM1650.. Begini rupanya yang orang tak pernah tahu .. Itu Sebulan 1000.. kalau bergai 3000 ke atas guna cara ini agak-agak berapa yang korang boleh simpan ?? tak pernah terfikir beb .."

  1. DEWAPK^^ agen judi terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
    dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :) :) :* :*

    www.dewapk.com

    ReplyDelete